Ugglor i mossen....

I fredags var vi på O´Learys i stan och käkade, gott gott...och riktigt god var jordgubbsdrinken som också slank ner. Efter maten blev det Tonhallen med Claes Malmberg som inte gjorde oss besvikna, rolig kille!!



Helgen som kom blev riktigt spännande...eller vad säger ni om att en SLAGUGGLA hamnade i vårt nybyggda växthus!!! Jag tänkte inspektera mina tulpaner som jag hade satt i stora fina zinkhinkar. Hur förvånad blev jag inte när jag såg något som såg ut som en fjäderkudde på golvet i växthuset. Lika bedrövad blev jag när jag insåg att det var en död uggla! Den stackaren hade nog dammat in genom den stora öppningen vi har haft där och krockat med fönstret.

Ja vad skulle jag göra!! Där stod jag med en död uggla och ropade på både man och son som kom rusande. Den var stor ska jag säga...ingen liten skrutt alls, min man plockade fram tumstocken och mätte den till knappt 50 cm hög. När både min förvåning bedrövelse hade lagt sig såg jag denna vackra uggla uppstoppad på en väl vald plats i huset så jag sprang in och googlade på konservator-djur och hittade en kille i Ånge som hade ett museum med uppstoppade fåglar och djur!!!! Ringde honom och han blev ju intresserad av att veta vad det var jag hade fått in i växthuset.

Jag tog kort och skickade och förklarade storlek o s v men så visade det sig att han inte kunde ta emot bilder på sin telefon!!! MEN han trodde nog att det var en kattuggla......och gav mig rådet efter att vi hade pratat om denna uppstoppning att lägga den i FRYSEN!!!! I FRYSEN....Denna STORA UGGLA!!! Men nej tänkte jag, bland köttfärs, lax och hembakade bullar skulle denna UGGLA ligga, o nej......har du inte möjliget att ta hand om den om jag kommer med den, frågade jag. Jo visst kunde han det, så sagt och gjort, jag bad min man plocka upp ugglan och lägga den försiktigt i en plastkasse som lades i bakluckan och så drog vi till Ånge, 10 mil enkel resa!!!!

Väl framme fick vi en visning av detta fina museum som han hade byggt upp under 30 år. Det var verkligen fantastiskt att se alla dessa uppstoppade fåglar och en del andra djur som han hade där. Har ni möjlighet att stanna till i Ånge så gör ett besök på Ånges Zoologiska Museum. Ja vad hände med min uggla då.....lämnade försiktigt fram plastpåsen till den verkliga experten som direkt sa att detta var verkligen ingen kattuggla utan en SLAGUGGLA som jag tyvärr inte fick behålla!!!!! Men vad säger du.......här hade jag åkt dessa 10 mil och faktiskt så skulle vi hem igen också.....och så skulle jag inte få behålla denna vackra uggla!! Det var tydligen så att man är skyldig att lämna just denna uggla till polisen eller till vad det nu var, typ något museum eller statens någonting i Stockholm som undersöker den och kollar vad den har ätit, längd, vikt o dyl. Den snälle konservatorn erbjöd sig att fixa detta åt mig så nu ligger ugglan säkert i en frys i Ånge för vidare transport till Stockholm.

Ja, vi passade på att hälsa på trevliga bekanta i Ånge där vi fick gott fika och en trevlig pratstund innan vi vände hem igen!! En händelserik dag, eller hur??

Hoppas ni tål att se en död uggla!!



Men det ser ut som han sover, eller hur? Stackars......


Så här ser en levande ut!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0