Sparsam körning

Ja då är man en riktigt fullfjädrad bilist i sparsam körning. Jo jag har varit på kurs i veckan i just sparsam körning och det gick till ungefär så här. Först en s k testkörning där jag då fick köra "som vanligt" i en förväg planerad slinga, i en bil utrustad med färddator tillsammans med en instruktör/lärare.

Tack K-G för ditt lugn, jag kände mig inte speciellt lugn när jag skulle "testas".

Sedan analyseras man efter den "vanliga körningen" och jag fick råd och anvisningar på vad jag skulle öva på.
Därefter körde jag samma slinga som vid testkörningen och försökte tillämpa mina nya kunskaper.
Utvärdering igen samt en del råd på vägen. Utbildningen kompletterades med ett teoripass och bränsleresultatet följdes upp. Trots att jag körde snabbare andra gången hade jag lyckats sänka bensinförbrukningen rejält på denna sträcka.

Taggad av detta har nu maken fått en passagerare som kommenterar hans körning så han är väl måttligt road av det, men reflektera över detta:
Om du kör 3000 mil/år och lyckas sänka bränsleförbukningen med 13 procent innebär det att du sparar ca 390 liter bränsle och därmed ca 4700 kronor (12 kr/liter).

Tänk vad mycket ljuslyktor och madonnor man kan köpa för det, och kanske en GPS med tanke på vår senaste bilfärd i Stockholm!!

Samtidigt minskar koldioxidutsläppen från din bil med nästan ett ton - per år!!

Nu laddar jag för helgen och det ska bli kul att se om någon har reflekterat över att jag har ÖPPET PÅ LÖRDAG!!!

Kommentarer
Postat av: Ann-Sofie

Hade faktiskt inte tänkt på det men blev nu påmind så dotra från Västerås och jag tar oss en liten titt in till dig imorgon så får vi se om kaffet är klart;)

Vi ses

2009-02-27 @ 18:01:59
Postat av: Klas-Göran Murberg

Tack G för att du tog det hela på ett så fint sätt. Att utbilda sina egna arbetskamrater känns ungefär som på dansen på gymnastiken i sjuan; Kom igen nu, det är klart att du ska dansa med Anja, tänk vad bra det är då du är vuxen och ska gå på riktig dans...

Dax att frugan och jag tittar in va? Som tur är så blev det ingen fest i Tallnäs för sonen. "Arrangören" ringde när D var på väg till bussen...Hade precis tänkt sms:a och fråga om G. hade Whiskyn upphälld och klar till sådär ca. 02.00???

2009-02-27 @ 23:15:19
Postat av: deseree

Jag har lagt ut en bild på en del av sakerna jag köpte hos dig,kika in så får du se vad fint det blev :)

2009-03-01 @ 21:48:56
URL: http://frudeseree.blogspot.com
Postat av: Geine

Det blev ju jättebra med både ljuskronan och blomsterkronan! Kul att du blev så nöjd med lampetterna. Du är alltid välkommen att kika in hos mig.

2009-03-01 @ 22:17:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0