På tur.........

i Norge, har jag varit............men nu är jag hemma igen, en dag tidigare än beräknat så därför har jag öppet i morgon torsdag den 9 augusti som vanligt.
 
Höga berg och djupa dalar, kala fjäll och fantastisk natur har vi sett på vår resa från vår västkust där vi var hos dotter A med sambo. Färden därifrån gick vidare till
Oslo där vi naturligtvis gick på Karl-Johan. Mycket fin och trivsam huvudstad. Bra hotell och nära till allt.
För övrigt låg vårt fina Scandic Edderkoppen mitt emot detta...........!!!
som också verkade vara bebodd med hyresgäster !!! Trots det fina läget med fem minuter till Karl-Johans gate tror jag inte att jag skulle känna mig bekväm i den lägenheten.
Inte billigt med Pizza i Norge, inget annat heller..........en cola och en ramlösa 90:-.......norska kronor!!!!
Jag tror inte att jag ska flytta dit heller......inte riktigt vår prisklass på husen........så efter att ha kollat in Oslo ett par dagar drog vi vidare till
Hamar där vi naturligtvis måste kolla in det som kallas vikingaskeppet som är en ishall/bandyhall för skrinnare och bandyn.....
Mäktig hall!!!
Efter att ha stannat till i Hamar åkte vi vidare till Lillehammer, en liten gullig stad och det vekade helt otroligt att denna lilla stad hade fått OS...!? Allt prat om att inte Sverige skulle kunna anordna ett OS p g a att vi är för SMÅ.....kändes mycket besynnerligt kan jag säga....
Därefter mot Trondheim, en supertrevlig stad med mycket shopping ???!!!! (om man har råd) och fina omgivningar.
Kramiga hus i gamla delen av Trondheim.....
 
 
Nidarosdomen, mäktig byggnad.
 
Såååååååååå god räkmacka i Trondheim, värd 110:-/st !!!!!
 
Ja, denna skylt med en gående på regniga gator i Trondheim skulle nog ha varit på plats då jag lade mig pladask mitt på shoppinggatan. Regn, blöta converse och ett stort galler var inte en bra kombination. Där låg jag och kände efter om alla ben var hela. Make och alla runt omkring blev nog mer skärrade än jag själv eftersom jag ibland fortfarande tror att jag är 12 år och vig som en elitgymnast. Och denna gång var jag nog det eftersom jag kunde studsa upp och vi kunde fortsätta vår färd......hade inte varit kul att komma hem i ett gipspaket..!!
 
Massor av tunnlar hela vägen men här ser man LJUSET I TUNNELN!!!!
 
och vidare mot Storlien, Åre och ett kortare stopp utanför Östersund där våra "gamla" vänner S och B nu bor  med en fantastisk utsikt över Indalsälven...
Detta är alltså deras kök med utsikt.....!!!!!!!!!!!!!! Jag FÖRSÖKER verkligen att hitta något negativt med deras kök MEN Neeeeejjjjj det går inte...!
 
Vidare hemåt träffade vi på en orre, TVÅ ÄLGAR över vägen...puh, puh....., en ekorre, en räv och en hare!
 
Så efter några dagar på hotell med hotellfrukost får man nu vänja sig med lite mindre bekvämligheter men borta bra men hemma bäst...
 
Ja visst ja...jag skulle ju bara skriva att jag var hemma igen så det är öppet i morgon torsdag igen men det blev en liten reseskildring också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0